Avtalevilkår

Selgeren betyr Vest Klima AS, org. nr. 831056622.

Kunden betyr den forbrukeren som har bestilt Produktet i henhold til Bestillingen.

Ordrebekreftelsen er den bekreftelsen på inngått Avtale som Selgeren sender til Kunden etter at Kunden har utført Bestillingen.

Leveransen betyr den tekniske beskrivelsen av Produktet og Installasjonen

Installasjonen betyr installasjonen av Produktet som forestått av Installatøren nærmere angitt i Bestillingen.

Installatøren betyr den av Selgerens underleverandører eller Selgerens egne installatører som skal forestå Installasjonen.

Standard Installasjon betyr slik standard installasjon av produktet som er beskrevet i Beskrivelsen av Leveransen.

Tilknytningspunkt betyr det elektriske punktet på den eiendommen hvor Leveransen skal leveres hvor Selgeren, via Installatøren, skal koble opp Produktet.

Tilrettelegging betyr de undersøkelser og eventuelle arbeider som er nødvendige for å sikre at Produktet på forsvarlig vis kan kobles opp på Tilknytningspunktet, samt klargjøringen av Tilknytningspunktet for oppkobling av Produktet.

1.1 Avtalen 

Denne Avtalen regulerer kjøp av Produktet og Installasjonen (heretter samlet kalt Leveransen ). 

Avtale inngås ved at Kunden utfører Bestillingen ved å sende inn bestillingsskjema og akseptere Avtalen elektronisk. 

Avtalen består av Ordrebekreftelsen og disse avtalevilkår. I tilfelle motstrid skal Ordrebekreftelsen ha forrang. 

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevant lovgivning, herunder forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. 

Ved motstrid skal denne Avtalens bestemmelser ha forrang, bortsett fra hvis de motstridende lovbestemmelsene er ufravikelige. 

1.2 Partene 

Avtalen er inngått mellom Selgeren og Kunden, i det følgende også omtalt i fellesskap som «Partene» og hver for seg en «Part». Det er en forutsetning for Avtalen at Kunden er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Kunden må være en myndig person over 18 år. 

1.3 Kredittvurdering av Kjøper 

Selgeren inngår avtale med Kunden under forutsetning av at Kunden er betalingsdyktig. Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av Kjøper etter at Avtalen er inngått. Dersom kredittvurderingen av Kjøper ikke anses tilfredsstillende av Selger, forbeholder Selger seg rett til å kreve forhåndsbetaling eller annullere Avtalen. 

2. Avbestilling og angrerett 

2.1 Avbestilling før Leveransen er levert 

Dersom Kunden avbestiller Produktet før avtalt tidspunkt for levering og Installasjon, kan Selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. For avbestilling av Installasjonen innenfor angrefristen gjelder bestemmelsene i art. 2.3. 

Dersom Kunden vil avbestille Leveransen etter at angrefristen for Installasjonen har løpt ut, men før Installasjonen er påbegynt, kan Kunden faktureres et avbestillingsgebyr i henhold til Selgerens til enhver tid gjeldende prisliste. 

Merk at avbestilling av Produktet automatisk vil medføre kansellering av Installasjonen med de konsekvenser dette har i henhold til Avtalen. 

2.2 Generelt om Kundens angrerett 

Kunden har rett til å gå fra denne Avtalen (angrerett) ved å gi melding til Selgeren før utløpet av angrefristen, på nærmere angitte vilkår som følger av denne Avtalen. Dersom melding er sendt før utløpet av fristen, anses angreretten å være utøvet i rett tid. 

Meldingen kan fremsettes ved bruk av ferdig utfylt angrerettskjema som er vedlagt Avtalen, eller ved fremsettelse av annen utvetydig erklæring. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er gjort gjeldende. 

Merk at angrerett må utøves i henhold til bestemmelsene i art. 2.3 og 2.4 for henholdsvis Installasjonen og Produktet. 

Påløpte kostnader Kunden har hatt knyttet til Tilrettelegging, jf. art. 3.1 kan ikke belastes Selgeren. 

2.3 Angrerett for utførelse av Installasjonen 

Angrefristen for Installasjonen utløper 14 dager fra den dagen Avtalen ble inngått. I denne perioden har Kunden rett til å gå fra sine forpliktelser knyttet til Installasjonen. På uttrykkelig anmodning fra Kunden kan Selgeren utføre Installasjonen før utløpet av angrefristen, såfremt Selgeren har kapasitet til dette. Dersom Kunden likevel benytter seg av angreretten, kan Selger belaste Kunden for kostnader som er påløpt ved Installasjonen frem til det tidspunkt Kunden gir melding om bruk av angreretten. Dersom Installasjonen fullføres, anses Kunden å ha frafalt sin angrerett, jf. angrerettloven § 22 bokstav c. 

2.4 Angrerett for kjøp av Produktet 

Angrefristen for kjøp av Produktet utløper 14 dager fra dagen etter Kunden får Produktet i sin fysiske besittelse. I denne perioden har Kunden i henhold til art. 2.2 rett til å gå fra sine forpliktelser knyttet til kjøpet av hele eller deler av Produktet. Dersom angrerett er utøvet for Produktet skal Selgeren forestå fjerning av Produktet innen rimelig tid, tatt i betraktning Installatørens kapasitet. Kunden skal ikke demontere Produktet selv. Kunden må selv dekke alle kostnader knyttet til demontering og retur av Produktet 

Selgeren kan kreve at Kunden erstatter verdireduksjon som følge av Kundens håndtering av Produktet som ikke har vært nødvendig for å fastslå Produktets art, egenskaper og funksjon.  

Merk at når Produktet er installert, må Kjøper uansett betale for Installasjonen selv om angreretten gjøres gjeldende for Produktet. Det gjøres oppmerksom på at kabler trukket fra Tilknytningspunktet og frem til Produktet regnes som en del av Installasjonen, og dermed ikke vil bli fjernet selv om angrefristen utøves for Produktet. 

3. Kundens plikter etter Avtalen 

3.1 Kundens plikt til å forestå Tilrettelegging av Tilknytningspunktet 

Kunden plikter å sørge for nødvendig Tilrettelegging av Tilknytningspunktet. Kunde må besørge jordet strømtilførsel til nettledningen. Jordfeilbryter anbefales og kreves dersom ny kurs må monteres. Kursen må dimensjoneres for den aktuelle maskinen og plasseres innenfor 2 meter fra pumpens strømtilkoblingspunkt. 

Tilrettelegging skal være utført før Installasjon finner sted. 

3.2 Generelt om Kundens plikter 

Kunden skal yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av vedkommende for at Selgeren (inkludert Installatøren og eventuelt andre av Selgerens underleverandører) skal kunne oppfylle sin del av Avtalen. Slik medvirkning medfører blant annet å: 

(a) stille eiendommen hvor levering av Leveransen skal skje til disposisjon på avtalt tidspunkt, slik at Installasjonen av Produktet kan bli gjennomført; 

(b) sørge for at Tilrettelegging er gjennomført før Installasjon skal finne sted, jf. art. 3.1; 

(c) på forespørsel å gi den informasjonen Selgeren eller Installatøren finner nødvendig slik at Leveransen kan gjennomføres. 

(d) betale den avtalte Kjøpesummen, og eventuelt andre betalingsforpliktelser som Kunden har etter Avtalen, til rett tid. 

Dersom Kunden ikke yter nødvendig medvirkning og dette medfører ekstra kostnader for Selgeren, kan Kunden bli belastet slike kostnader i samsvar med art. 3.3. 

3.3 Manglende medvirkning fra Kunden 

a) Dersom Kunden ikke yter nødvendig medvirkning for utførelse av Leveransen, og Selgeren lider tap somfølge av dette, kan Selgeren kreve at tapet skal dekkes av Kunden. 

b) Dersom Kunden ikke stiller eiendommen til disposisjon som avtalt, eller Kunden ikke har oppfylt sine forpliktelser etter art. 3.2 b) slik at Installasjonen ikke kan bli utført til avtalt tid, påløper et gebyr i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste. 

c) Dersom Kunden ikke har oppfylt sin informasjonsplikt etter art. 3.2 c), og dette medfører merarbeid for Selger eller noen av hans underleverandører, kan Selgeren kreve at kostnadene til slikt merarbeid dekkes av Kunden. 

3.4 Kjøpesum og betaling 

a) Kunden skal betale Kjøpesummen som fremkommer av Ordrebekreftelsen. Kjøpesum og eventuelle andre beløp som vedkommende plikter å betale til Selgeren, skal betales i henhold til Avtalen og Selgerens til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner som finnes på Vestklima.no, innen betalingsfrist som angitt på utstedt faktura. Fakturagebyr kan tilkomme. Faktura utstedes etter at installasjonen er gjennomført. 

b) Dersom Kunden mener at det er feil ved utsendt faktura, må det fremsettes klage til Selgerens kundeservice innen rimelig tid og senest innen betalingsfristens utløp. 

c) Kunden kan velge enten efaktura, betalingskort/kontaktløs, VIPS for betaling av Kjøpesummen til installatør, eller velge nedbetalingsplan fra Klarna, se egne betingelser fra Klarna Bank AB klarna.com/no/credit-agreement .  

 
3.5 Kundens manglende betaling 

a) Dersom Kunden ikke rettidig betaler Kjøpesummen eller andre beløp som vedkommende plikter å betale til Selgeren i henhold til Avtalen, og dette ikke skyldes Selgeren eller forhold på Selgerens side, kan Selgeren kreve oppfyllelse, heving, erstatning, renter og/eller holde ytelsen tilbake. 

b) Selgeren kan fastholde Avtalen og kreve at Kunden betaler det skyldige beløp. Dersom Kundens forsinkede betaling er vesentlig, eller Kunden ikke betaler etter en rimelig tilleggsfrist som Selgeren har fastsatt, kan Selgeren heve Avtalen. Dette gjelder også etter at Produktet er levert til Kunden. Dersom faktura ikke er betalt ved forfall, påløper forsinkelsesrente i henhold til lov om rente ved forsinket betaling, samt purregebyr og omkostninger etter inkassolovgivningen. 

4. Selgerens plikter etter Avtalen 

4.1 Selgerens plikt til å levere Leveransen Selgeren skal, via Installatøren, levere Produktet til Kjøper og forestå Installasjonen i samsvar med bestemmelsene i denne Avtalen. 

4.2 Selgerens plikt til rettidig levering 

Tidspunkt for når Selgeren skal levere Produktet og utføre Installasjonen skal avtales mellom Kunden og Installatøren. Merk at levering forutsetter at Kjøper har oppfylt sine plikter etter art. 3.2. 

b) Produktet blir levert samtidig med at Installasjonen gjennomføres av Installatøren hos Kunden på det avtalte tidspunkt. 

c) Dersom Installasjonen og levering av Produktet blir forsinket, og dette ikke skyldes Kunden eller forhold på Kundens side, kan Kunden gjøre misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven gjeldende. Dette inkluderer 

blant annet: 

• Å holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av Selgerens forsinkelse, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.

• Har Selgeren ikke oppfylt i tide kan Kunden oppfordre Selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom Selgere ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan Kunden heve Avtalen. 

d) Dersom Selgeren spør om Kunden vil motta levering til tross for forsinkelsen eller underretter Kunden om at Leveransen vil finne sted innen et angitt tidspunkt, og Kunden ikke svarer innen rimelig tid etter at vedkommende har fått meldingen, kan Kunden ikke heve dersom oppfyllelse skjer innen det angitte tidspunkt. 

e) Kunden kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra Selgerens side. 

4.3 Selgers plikt til å levere kontraktsmessig vare, risikoovergang 

Selger plikter å levere Produktet fritt for mangler, og Produktet skal svare til de opplysninger og spesifikasjoner som følger av Avtalen mellom Partene. Ved bedømmelsen av om Produktet har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på Kunden legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Risikoen går over på Kunden når Kunden får Produktet i sin fysiske besittelse. 

4.4 Selgerens plikt til å forestå Installasjonen av Produktet 

Installasjonen skal gjennomføres i henhold til Avtalen. Standard Installasjon inngår i Kjøpesummen. Ytterligere særskilte behov ved Installasjonen skal avtales direkte med Installatøren, og vil faktureres i henhold til Installatørens til enhver tid gjeldende prisliste.  

4.5 Reklamasjon og forbrukerens krav ved mangler 

Dersom det foreligger en mangel ved Produktet eller Installasjonen og dette ikke skyldes Kunden eller forhold på Kundens side, kan Kunden gjøre alminnelige misligholdsbeføyelser gjeldende. 

Dersom det foreligger en mangel må Kunden innen rimelig tid etter at vedkommende oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi Selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). 

Reklamasjonen må skje senest fem år etter at Leveransen har funnet sted. 

Dersom det foreligger en mangel og reklamasjon er rettidig fremsatt, plikter Selgeren å avhjelpe mangelen. Avhjelp skal skje innen rimelig tid, og uten kostnad og uten vesentlig ulempe for Kunden. 

Dersom det fremsettes reklamasjon for en påstått mangel, og det viser seg å ikke være en mangel ved hverken Produktet eller Installasjonen, kan Selgeren kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, samt betaling for eventuelt foretatt reparasjon av Produktet eller merarbeid ved Installasjonen. 

5. Erstatning 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på Produktet, også skade på gjenstander som har nær og direkte sammenheng med Produktets forutsatte bruk. 

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan Kunden kreve erstatning med mindre Selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på Selgerens side. 

Selgerens erstatningsansvar under denne Avtalen omfatter ikke tap i forbrukerens næringsvirksomhet eller tap som følge av personskade. 

6. Kundens tapsbegrensningsplikt og medvirkningsansvar 

Kunden skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Dersom Kunden har medvirket til skaden, eller unnlatt å begrense skaden eller tapet, skal Selgerens ansvar settes ned eller falle bort. Det samme gjelder dersom Kunden ikke i rimelig utstrekning har latt være å fjerne eller minske risikoen for skade. 

7. Overdragelse 

 Kunden har ikke rett til å overdra Avtalen til tredjepart, herunder husstandsmedlem, uten Selgerens forutgående skriftlige samtykke. Samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn. 

Selgeren har rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen. 

8. Taushetsplikt, personopplysninger 

Selgeren lagrer informasjon som er avgitt i forbindelse med tegning av Avtalen. For nærmere beskrivelse av lagring vises det til Selgerens personvernerklæring som finnes på Vestklima.no. 

9. Installasjon 

9.1 Standard installasjon 

Installasjon varmepumpe innedel inntil 2,50 m over gulv nivå 
Installasjon varmepumpe utedel inntil 1,50 m over bakkenivå 
Hulltaking i trevegg med inntil 30 cm veggtykkelse 
Inntil 4 m PVC Kanal, kobber rør, signal kabel, strømkabel 1,5 m2 og drensrør 
Trykktester og igangkjøring av systemet 
Veiledning for bruk av varmepumpen 
Kjøring inntil 25 km én vei 
Standard veggbrakett utedel inkl. vibrasjonsdempere 

9.2 Forutsetninger 

Kjørelengden for Installatøren overstiger ikke avstanden i standard installasjon. 

Det brukes ikke mer kabel og det skal ikke borres gjennom flere vegger/ annen vegg enn angitt i standard installasjon. 

Dersom installasjonen krever tillegg utover standard installasjon kan det tilkomme et tillegg i prisen, se 3.3. 

9.3 Tillegg 

Dersom det kreves eller ønskes tillegg til standard installasjon skal dette avtales mellom Kjøper og Installatør. 

Kunde må godkjenne eventuelle tillegg før installasjonen starter. Tilleggene vil bli fakturert direkte fra installatør. 

10. Meldinger 

Kunden plikter å gi Selgeren e-postadresse og mobiltelefonnummer, og aksepterer at Selgeren benytter disse til å varsle Kunden om forhold som gjelder Avtalen. 

Selgeren kan velge å varsle Kunden i faktura, SMS, e-post eller annen post. 

11. Konfliktløsning 

En konflikt skal søkes løst i minnelighet mellom Partene. Kommer Partene ikke til enighet, kan konflikter etter denne Avtalen søkes løst ved minnelig ordning etter mekling i Forbrukerrådet. En konflikt mellom Partene kan også bringes inn for de alminnelige domstoler. 

Handlekurv
Skroll til toppen